برزک شهر میزبان دوستداران طبیعت
 
پری دریایی
You Are Always In My Heart
 
 
شنبه 16 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 12:26 ::  نويسنده : پری



آنجا که سلسله جبال زاگرس در ساحل کویر ، آرام می گیرد تا در میان کوههای بلند و ستبرش مأمنی برای مسافر خسته کویر بوجود آورده تا از آفتاب جانکاه و طوفان شن ناآرام کویر ، دمی در سایه سار چنار و بید بیاساید و خستگی سراب کویر را در لطافت آب تسکین بخشد، شاهکاری از هنر زیبای طبیعت جلوه گر می شود. در این شاهکار به دور از هیاهوی شهر و غوغای دود و ترافیک ، سبزه زارهای زیبا و بکر دیده می شود که گویی مناظری از بهشت است.

در جنوب غربی کاشان و در دامنه کوههای سر به فلک کشیده ی کرکس دره ی بزرگ و پهناوری وجود دارد به نام برزک . توسعه طولی شهر در مسیر دره ای سرسبز ، وجود چشمه سارهای متعدد با آب قابل توجه که باعث گسترش باغهای میوه در طول دره شده است، آن را به باغ شهری زیبا تبدیل کرده که همچون نگینی در منطقه خودنمایی می کند و هوای آن مشام جان را عطرآگین کرده و هر دوستدار طبیعت را به سمت خود می کشاند.

وجود کاریزها ، چشمه های جوشان و رودخانه قدیمی که در میان شهر و کشتزارها روان است ، مناظری از جنگلهای طبیعی را برایمان تداعی می کند و برخورداری از فاکتورهای متعدد جذب توریست ( جاذبه های طبیعی ، آثار و ابنیه های تاریخی و برگزاری همایش ها و جشنواره ) برزک را به بزرگترین و مهمترین قطب گردشگری کاشان تبدیل کرده است.



پيشينه تاريخي شهر

سابقه برزک به 5000 سال قبل بر می گردد. وجه تسمیه ی آن برز به معنای سرزمین بلند و مرتفع که واقع در کوهستان است و این بلندی و خشکی در میان آب باشد و ک ، که تصغیر است و در مجموع برزک به معنای تپه کوچک است . از آثار تاریخی و دیدنی این شهر می توان به زیارتگاه امامزاده سراج الدین بن موسی بن جعفر ، حمام دوره ی صفویه ، آب انبار قاجاریه ، آسیاب آبی قدیمی ، تپه تاریخی قلعه ، آبشار و رودخانه و جاده تفریحی توریستی سعدآباد، چشمه احمد آباد و ... اشاره کرد که برخی از این آثار به همت و تلاش شهرداری احیاء و ترمیم شده است.

 

بخش برزک بزرگترین تولید کننده ی گل و گلاب شهرستان کاشان می باشد که با تولید بیش از 67% گل و 70% گلاب ، نقش مهمی را در اقتصاد منطقه به عهده دارد. گلاب مرغوب تولید شده در کارگاه های سنتی و کارخانه های صنعتی علاوه بر مصارف داخل کشور به کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی نیز صادر می شود
 

اقليم

برزک با داشتن کاریزها و چشمه های خودجوش در کنار رودخانه ای قدیمی که در میان شهر و کشتزارها روان است و در دره ای سرسبز و خوش آب و هوا ، چشم اندازی بس زیبا و دلنشین دارد.
بارندگی در سطح شهر تا ارتفاعات 3800 متر از سطح دریا از 250 میلی متر تا 400 میلی متر در سال متغیر است. نزولات جوی که بیشتر برف است عامل اصلی تغذیه چشمه ساران زیبای منطقه است.
برزک به علت قرارگرفتن در چنین موقعیتی در تابستانها دارای آب و هوائی معتدل و در زمستانها دارای آب و هوائی سرد و پر سوز می باشد.
سر سبزی و شادابی برزک از برکت کاریزها و چشمه سارانی است که از کوههای اطراف سرچشمه گرفته است. صدای شرشر ریزش آبشارگون همیشگی این آبها شهر را در ذهنها چون نمادی از باغ فردوس می نمایاند . برزک دارای 20 چشمه و 7 حلقه قنات و 3 حلقه چاه می باشد.
پتانسیل مهم برزک جهت توسعه سرمایه گذاری در بخش اکوتوریسم به علت وجود اقلیم مساعد و چشم اندازهای طبیعی زیبا ( کوهها ، باغات ، چشمه سارها و رودخانه ها ) می باشد که لازمه آن سرمایه گذاری جهت ایجاد امکانات اقامتی و استراحتگاهی و توسعه راه های ارتباطی و خروج آن از انزوای جغرافیایی است. توسعه صنعت گلابگیری ، صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی و غیره نیز ضروری می نماید.

وجه نامگذاری :

 برزک ممکن است از برز به معنی زمین وسیع خالی گرفته شده باشد یا از برزه به معنای سربالایی کوه باشد یا از برزه به معنی کاریز و جویبار باشد یا از لغت بردزبه به معنی کشاوز باشد. از مجموعه لغات می توان چنین استنباط کرد که علت نامگذاری این لغت برای برزک مسلماً ارتباط این منطقه با زمین بلند و منطقه کوهستانی بودن آن و کشاوزی آن است و چنین معنایی با وضعیت و موقعیت جغرافیایی برزک هم مطابق می باشد به جهت اینکه برزک در ارتفاع و در بین کوهستان واقع شده ، با این وجود کشاورزی هم در حد مقدور آن انجام می شود که بیشتر درخت و اشجار در آن بعمل می آید. در لغت نامه دهخدا لغاتی از قبیل "برز"، "برزکوه" و "برزوک" آمده است "برز" به معنای زراعت ، کشت و زراعت که آن را ورز نیز گویند.
برزکوه : کوه بلند ، کوه رفیع
از این دو لغت با توضیحات زیادی که در لغت نامه دهخدا آمده می توان استنباط کرد که کلمه برزک هم به معنای محل کشت و زراعت است و هم به معنای سرزمین بلند و مرتفع که واقع در کوهستان است.
 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پری دریایی و آدرس mermeid.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان




آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 50
بازدید کل : 123465
تعداد مطالب : 359
تعداد نظرات : 31
تعداد آنلاین : 1